luni, 24 octombrie 2011

Cozonac pufos si "baban"

 Imaginile urmatoare nu corespund cu cantitatiile initiale ale retetei deoarece eu am injumatatit reteta in lipsa de forme mari de cozonac pentru ca in urma cu ceva timp am facut intreaga reteta si mi-a iesit cam asa ceva:
Ingrediente aluat:
- 1kg faina
- 50g drojdie proaspata sau 14g drojdie uscata
- 250g zahar
- 500ml lapte de 3,5% grasime - uneori mai adaug inca doua-trei linguri,
daca simt ca alualtul este prea vartos, ideal este sa fie spre moale
- 200g grasime, ulei + unt topit
- 5 galbenusuri
- 1 lingurita rasa de sare
- arome - coaja rasa de lamaie, portocala, esenta de rom, vanilie

Umplutura
-  mac macinat, fiert in lapte cu zahar si vanilie sau rahat,sau nuca

Mod de preparare:

Intr-un castron mai mare cernem faina, de doua ori ca sa fie mai pufoasa.Facem o adancitura in mijloc unde adaugam o maia facuta din drojdia dizolvata in cateva linguri de lapte cald care in prealabil l-am amestecat cu zaharul.

Lasam maiaua da dospeasca pentru 15 minute dupa care adaugam restul de lapte caldut ,ouale frecate bine cu praful de sare,si aromele(in cazul de fata am pus coaja de la o portocala.
Framantam aluatul bine, bine pana se incorporeaza toate ingredientele.
Incepem sa adaugam grasimea treptat pana se incorporeaza toata.Daca framantarea se face cu mana ,se inmoi mana in grasime,nu se torarna in aluat.
Framantam aluatul bine circa 30 minute, acoperim castronul cu pelicula si il lasam la dospit, intr-un loc cald si ferit de curent pentru circa o ora si jumatate.
Dupa ce aluatul sa dospit il trecem pe masa de lucru unsa cu o pelicula fina de ulei, il impartim in jumatate si fiecare jumatate in 2.Deci trebuie sa avem 4 parti egale pe care le intindem 2 cate 2.Aluatul intins nu trebuie sa fie nici prea gros nici prea subtire.Adaugam umplutura, le rulam si le impletim.Eu deobicei cand intind aluatul il intind mai scurt decat tava(forma) deoarece in faza in care impletim cele doua parti ele se alungesc.
Ii asezam in tavi tapetate cu hartie pergament
Astazi am facut un experiment: nu am impartit amandoua jumatatile de aluat in 2  ci doar 1 pentru a vedea cum iese cel pe care nu il impletesc.Acesta l-am intins , am pus umplutura,l-am rulat si l-am pus in tava.
Lasam cozonacii inca 30 minute la dospit dupa care ii ungem cu un amestec de galbenus de ou si lapte,presaram deasupra zahar,mac sau susan
Ii bagam la cuptorul preincalzit la 180 C pentru 40-45 minute.
 Pofta buna!


Un comentariu: